• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Råd ang samlingslån trots ev dåligt score

M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
turnaround: Tack för tips och svar! Tyvärr såg jag inte det förrän jag skrivit mitt senaste inlägg. Å andra sidan vet jag inte om det hade gjort någon skillnad. För ja, tyvärr är det akut, åtminstone ett mindre lån, men behöver ett större för att det ska vara hållbart i längden, så jag valde Axo för att gå direkt till dem jag tror att jag eventuellt kan ha chans hos.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Det jag oroar mig för nu utöver de många uc-förfrågningarna och det halvdåliga kreditbetyget är att jag har deklarerat en relativt låg inkomst (237k för 2014) trots att jag nu precis fick fast och har en inkomst på motsvarande minst 360k, och inte kan uppvisa lönespec som visar tillsvidareanställning (bara timanställning), och något anställningsavtal har jag inte i handen än eftersom det mesta sköts lite informellt och det formella drar ut på tiden (dock är det ett större företag). Men jag har sagt till om det och jag borde kunna få det i veckan som kommer.

Några små rent allmänna kommentarer: Om jag inte får ett större lån kommer jag behöva söka mindre (ca 20k) för att klara mig kortsiktigt, och det försämrar ju bara möjligheten till att få större lån framöver. Denna dåliga spiral, trots att jag inte har några problem alls att klara ett "större" lån. Men så är det så klart för många. Även om jag inte vill förminska det personliga ansvaret känns det som att det här borde kunna lösas på ett bättre sätt än att folk hamnar i elände i onödan. Jag lär ju vara en sån typperson, med god betalningsförmåga och inte allt för stora skulder, som med lite hjälp löser problemen ganska snabbt, men utan hjälp kan bli en stor belastning för samhället. Samhällsekonomiskt måste det vara riktigt illa. Jag pluggar parallellt och ska ta en masterexamen till sommaren, men ligger nu lite efter pga den ångest det här har skapat.
 

Idioten

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
3 Februari 2015
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
befinner mig i en liknande situation. Fick du nåt lån ??
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Det jag oroar mig för nu utöver de många uc-förfrågningarna och det halvdåliga kreditbetyget är att jag har deklarerat en relativt låg inkomst (237k för 2014) trots att jag nu precis fick fast och har en inkomst på motsvarande minst 360k, och inte kan uppvisa lönespec som visar tillsvidareanställning (bara timanställning), och något anställningsavtal har jag inte i handen än eftersom det mesta sköts lite informellt och det formella drar ut på tiden (dock är det ett större företag). Men jag har sagt till om det och jag borde kunna få det i veckan som kommer.

Några små rent allmänna kommentarer: Om jag inte får ett större lån kommer jag behöva söka mindre (ca 20k) för att klara mig kortsiktigt, och det försämrar ju bara möjligheten till att få större lån framöver. Denna dåliga spiral, trots att jag inte har några problem alls att klara ett "större" lån. Men så är det så klart för många. Även om jag inte vill förminska det personliga ansvaret känns det som att det här borde kunna lösas på ett bättre sätt än att folk hamnar i elände i onödan. Jag lär ju vara en sån typperson, med god betalningsförmåga och inte allt för stora skulder, som med lite hjälp löser problemen ganska snabbt, men utan hjälp kan bli en stor belastning för samhället. Samhällsekonomiskt måste det vara riktigt illa. Jag pluggar parallellt och ska ta en masterexamen till sommaren, men ligger nu lite efter pga den ångest det här har skapat.

Mindre lån i den storleksordningen påverkar inte dina förutsättningar om du håller dig till aktörer som inte tar UC. Det påverkar ju så klart din betalningsförmåga och vad du har kvar att leva på, men det UC inte ser tas ingen hänsyn till.
 
M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Ber om ursäkt för min känslomässiga och lite irrelevanta utläggning senast.

Jag blev beviljad lån av Bank Norwegian (via Axo finans) till en ränta på drygt 20 %. Kunde (märkligt nog) höja lånebeloppet till hela 295 000 kr, men "nöjde" mig med 130 000 kr (varav 83 000 var till att lösa lån). Det mesta av det övriga kommer också gå till att betala av lån på egen hand. Kostnaden blir ca 2800 kr/mån i 8 år.

Jag fick erbjudandet igår eftermiddag och på deras "min sida" la jag upp info om lån som skulle lösas, laddade upp lönespec samt signerade avtalet elektroniskt. Jag hade som sagt inget lönespec som visade fast anställning (även om jag nu har en sådan anställning sedan början av månaden) och chansade med att ladda upp föregående månads som visade en god lön, men timanställning, och tänkte att de fick höra av sig om de behövde komplettera med anställningsavtal. Ev kan de ju ha ringt min arbetsgivare. Nu på morgonen fick jag meddelande om att pengarna är utbetalade, och ska vara på mitt konto inom 1-2 dagar.

Givetvis inget bra lån med den höga räntan, men utifrån mina förutsättningar med en massa mindre skitlån så känns det fantastiskt. Jag sänker min månadskostnad radikalt, och jag kommer förmodligen ha möjlighet att betala av det snabbare samt hitta ett bättre lån i framtiden. Ska aldrig försätta mig i den här situationen igen.

turnaround: Tack för att du tagit dig tid till att hjälpa och ge tips. Det betyder mycket.

Idioten: Hoppas det löser sig för dig och att du kanske har fått lite tips utifrån min tråd här. Om du har frågor som jag kan tänkas svara på så är det bara att skriva här. Jag ska försöka att se till att kolla in här igen även om det nu har löst sig för mig.
 

Idioten

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
3 Februari 2015
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Grattis till lånet och lycka till i framtiden.

Har själv 18.4 i uc-score men efter 1 dec så försvinner 9 ff och får förhoppningsvis mkt lägre uc-score då och kommer söka samlingslån då via Lendo.

Fick du erbjudande av nån annan bank än det lånet du tog ??
 
M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Idioten: Tack. Ja, det kan säkert vara värt att vänta om du har möjlighet. Men svårt att veta hur de förhåller sig till risken. Jag hade 12 % och fick högsta räntan, men verkar som att andra har fått lån trots högre score. Skillnaden kanske blir i hur stort lån du kan ta om du blir beviljad.

När man ansöker via Axo finans får man visst bara det "bästa" erbjudandet. Väldigt konstigt egentligen, eftersom de omöjligen kan veta det till fullo. Man kan ju föredra vissa banker före andra av olika anledningar. Eller så fick jag bara ett erbjudande, men vad jag har läst så skickar väljer de bara ut det bästa. Hade det inte varit akut för mig hade jag inte gått till väga på det här sättet.
 
M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Idioten: Som jag förstår det har Axo finans andra sorters banker kopplade till sig, bl a de som vänder sig till de som inte har så bra kreditbetyg. Lendo är nog bättre, men kanske svårare att få lån. Så har iaf jag uppfattat det, men kan ha fel.
 
X

XC70

Gäst
Poäng: 0
Grattis Mmmattias!!!

Själv väntar jag till den 20e Nov då UC uppdaterar sina register innan jag slår till hos Axo Finans. Imorgon ryker 1 ff, då är jag nere på 1 ff från Febr 2015 (Lendo). Idag har jag 3.6% i score. Räknar med att gå ner i scoren något när Uc uppdaterat sina register runt den 20e Nov. Skall söka 240k i samlingslån. 389 i årsinkomst, inga anm och 230k i synliga skulder som jag vill lösa mha samlingslånet.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Grattis! Oroa dig inte för den höga räntan, sitt på det här lånet tills dina förfrågningar är nere på 4 och testa sen ett privatlån hos ICA eller någon av storbankerna (eller gå med i facket om du inte redan är det och ta ett medlemslån till ännu bättre ränta).
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp